3082 km egy liter üzemanyaggal

Kovács Viktória nem szeret vezetni, pedig van példa előtte, édesapja buszsofőr. A pusztahencsei agrármérnök-hallgató most mégis egy versenyautó pilótájaként lett ismert országszerte. Igaz, nem Forma 1-es versenyről van szó, hanem energiatakarékos autók viadaláról. Viki, aki 2010-ben a Vak Bottyán Gimnáziumban érettségizett, a finnországi Nokiában csapatával első lett a 38. Finnish Mileage Marathonon.

Viktória, mint mesélte, nem a lóerőkkel, hanem a lovakkal kötött először barátságot, 18 éves koráig voltak lovai. Amikor a Kecskeméti Főiskolára ment, hogy a Kertészeti Főiskolai Kar gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök-hallgatója legyen, a lovaktól meg kellett válni. Abban biztos, hogy ez csak átmeneti állapot, életét egy tanyán, de minimum családi házban képzeli el maga körül állatokkal.

Azt, hogy egy versenyautó pilótája legyen, apró termetének köszönheti. Gépészmérnök kedvesével gyakran megfordult Kecskeméti Főiskola GAMF ECO-Marathon csapatának műhelyében, s amikor ők megváltak előző versenyzőjüktől, megakadt a szemük Vikin, aki 151 centiméterével kiváló pilótának tűnt a Megaméter nevű járművükhöz. Kiderült, a fiúknak jó szemük volt, az eddigi mérleg két verseny, két győzelem. Ezeken a versenyeken az a cél, hogy az energiatakarékos járművekkel adott idő alatt leghosszabb utat tegyenek meg, s persze a legkevesebb üzemanyagot használják fel. Ehhez nagy odafigyelés kell és szoros együttműködés a csapattal. – Olyan, mint egy taktikai játék – vallja Viki. A kocsi csupán 25 kg, a pilóta fekve helyezkedik el benne. A biztonságra nagyon ügyelnek, minden verseny előtt teszteket végeznek.

Az ECO-Marathon csapat négy éve foglalkozik autóépítéssel. A májusi rottardami verseny után úgy tűnt, hogy nem tudnak részt venni a finnországi maratonon, mert az utcai versenypályán elszenvedett ütközések miatt szinte használhatatlanná vált a finom kidolgozású járművük. Megfeszített munkával, alig három hónap alatt azonban újra elkészítették a szénszálas karosszériát  Így lett ez a jármű a Megaméter IV/2, hiszen egyedülállóan az eco-maraton mezőnyében, az előző évek tapasztalatait felhasználva a kecskemétiek eddig minden évben új járművet építettek – négy év alatt négyet, a negyedikhez pedig két karosszériát is és, ami nem mellékes, Viki személyében találtak egy új, kiváló pilótát. A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata júliusban első helyen végzett, sőt a legjobb tervezésért és kiváló minőségű kivitelezésért járó díjat is elhozta a az energiatakarékos járművek Valenciában megrendezett versenyéről, amelyre 23 csapat nevezett 5 országból. Aztán következett Nokia, ahol – ahogy fogalmaztak – beérett a sok-sok ezer munkaóra gyümölcse, átlépték a 3000 km-es álomhatárt. A Megaméter 3082 km/liter fogyasztást produkált. Az elmúlt két évben nem volt a világon energiatakarékos járművekkel versenyző mintegy 400 csapat között olyan, amelyik jobb eredményt tudott volna felmutatni.

Kovács Viktória azt mondta, nagyon sok élménnyel gazdagodott annak köszönhetően, hogy a Megaméter pilótája lett, sokat utazhat, csapatban dolgozhat, rengeteg elismerést, pozitív visszajelzést kapnak. Ez egyébként nem ritka a diáklány életében, hiszen rengeteg időt, energiát áldoz a tanulásra, kutatásra, ami nemcsak szinte kitűnő bizonyítványában tükröződik, hanem például tudományos diákköri munkájában. Szakdolgozatát, diákköri tudományos dolgozatát egyaránt a túzokmentés és a mezőgazdaság kapcsolatáról írta. Jelenleg gyakorlatát tölti a Kiskunsági Nemzeti Parknál, jövőre diplomázik. Ez után dolgozni szeretne, mellette mesterképzésre járni.