Waldorf-intézményeket álmodnak Paksra

Útjára indult az Aranyhal Waldorf-kezdeményezés azzal a céllal, hogy, amennyiben van rá igény, megteremtsék a hazánkban negyedszázada meghonosodott pedagógiai módszer alapján működő óvoda, illetve iskola létrehozásának lehetőségét Pakson. A szép számban összegyűlt érdeklődőknek – szülőknek, pedagógusoknak és gyerekeknek – az Óbudai Waldorf Általános Iskola és Gimnázium osztálytanítója tartott lebilincselő előadást a Waldorf-módszerről. Kocziha Miklós leszögezte, nem meggyőzni akarja a szülőket, hanem segíteni a választást. Azt mondta, az idei a 24. éve tanít Waldorf-iskolában, harmadik osztályát viszi. Ezekben az intézményekben nyolc éven át egy osztálytanító vezeti a diákokat, ezalatt az összes közismereti tantárgyat ő tanítja.

– Nem táblázatokat, definíciókat, szabályokat tanítunk meg, hanem azt, hogy a világ érdekes. Azt szoktuk mondani, hogy a tanár csak az ajtókat nyitogatja egy palotában, és igyekszik bevilágítani segítve a gyerekeket, hogy a saját tempójukban felfedezzék – részletezte. A diákok a Waldorf-iskolákban elsősorban önismeretet, rugalmasságot tanulnak, szociális érzékük fejlődik, a tanítók nem saját ítéleteiket adják át, hanem engedik őket az eléjük tárt világ ismeretei alapján a saját ítélőerejüket megtalálni. Az állami oktatásban gimnáziumnak megfelelő felső tagozatban már nem osztálytanító, hanem osztálykísérő van, aki csak saját tárgyait tanítja. A gyerekek mindvégig nagyon sok művészeti és kézműves tevékenységet folytatnak, nyolc-tíz éven át abszolút nem használnak tankönyveket, óráik nem hagyományos szerkezetben követik egymást, hanem a tárgyakat tömbösítve tanulják, azaz három-négy héten át egy-egy tantárgy van a figyelem homlokterében. Kocziha Miklós azt mondja, az e módszerrel tanulók sokkal komplexebben látják a világot. Ezt egyik érettségi előtt álló diákja, Huffman Alexander is megerősítette, s azt is hozzátette, úgy gondolja, szorosabb, jobb közösség vált az övék, mint a hagyományos iskoláké.

A Waldorf-óvoda, iskola alulról építkezve, a szülőkben felmerül igény alapján születhet meg, fenntartását egy alapítvány vagy egyesület vállalhatja fel. Mivel a képzés akkreditált, teljes összegű állami normatívára jogosult – mondta el Cuhorka Kata, aki – mint fogalmazott – tizennégy éve Waldorf-szülő és a paksi kezdeményezés „mentora”. Arról is beszámolt, hogy a mostani előadást hónapról hónapra újabbak követik majd, tartanak aktív szülői műhelyeket, meglátogatják a szekszárdi Waldorf-iskolát, péntekenként játszókába várják a gyerekeket, hogy ők is belekóstolhassanak ebbe a hangulatba.

Szóljon hozzá facebook-oldalunkon!