Tűzvirág-est: Angyalfütty és Kozmikus bölcső

Hagyományos struktúrában, de újdonságokat felsorakoztatva mutatja be idei táncszínházi premierjét a Tűzvirág Táncegyüttes. A próbák gőzerővel folynak a Csengey Dénes Kulturális Központban, ahol két előadás is lesz a hónap végén, április 28-án és 29-én. Mádi Magdolna művészeti vezető az egyik próba szünetében beszélt arról, hogy az első felvonásban néptánc összeállítást láthat majd a közönség. Hozzátette, „materiájában” nehéz volna újdonságot színpadra vinni, hiszen az együttes több mint harmincéves története alatt már minden tájegységet feldolgoztak, de fogalmazásában, üzenetében új összeállítással készülnek.

– Leszögezhetjük, hogy a magyar néptánc nyelvterületek zárosak, a tájegységekre jellemző táncokat lehet variálni mindenféle koreográfiai formában, a lényeg azonban gyakorlatilag nem változik, a gyerekek viszont igen, az újaknak lehetőséget kell teremteni, hogy megismerjék, megtanulják, ők is eljussanak a mezőségi sűrű tempóig, a kalotaszegi legényesig – vázolta. Az első felvonást ennek szellemében a magyar, az európai néptáncok köré rendezte mégpedig egy elképzelt tánctörténetet bemutató mesébe ágyazva. Az Angyalfüttyben – mert, hogy ez a címe az első felvonásnak – egy csaracsói ember figurája köré szőve a történetet láttatják a táncok születését.

Miután – mint Mádi Magdolna mondja – a magyar néptánc önmagában, „lecsontozva” nem tud többet mutatni, mint fájdalmat, örömet, szórakozást, szerelmet, a táncszínházi műfajt hívják segítségül, hogy üzenjenek műsorukkal. A második felvonásban tekintve, hogy a Nap éve van, a Nap köré épül a történet, amely a Kozmikus bölcső címet kapta. Az egész felvonás nagyon nehéz témáját tekintve hiszen születés, pusztulás, az élet körforgása jelenik meg benne. A feldolgozás viszont teljesen modern, ismertette a művészeti vezető. Azt mondta, míg az első felvonásban hagyományosan Ónodi Bélával, addig itt Vári Bertalannal, Kadir Sonukkal dolgozott a koreográfia összeállításán, illetve épített az amszterdami táncszínház kiváló szakemberei segítettségére. Ezzel együtt a mozdulatvilága olyan, hogy a magyar néptánc felismerhető benne.

– Nem hiszek abban, hogy helyes az, ha egy színházi estet mindig egy „kéz” csinál – jegyezte meg Mádi Magdolna, aki szerint a minőségi munka receptje 30 év tanulás, 30 év aktív tánc. Az előadást napról-napra „gyúrja”, tökéletesíti, és ebben – mint mondta – nagyon jó kollégái vannak segítségére, köztük Ujvári Dávid, Puskás Andris, Bozár Laci. Arról is beszélt, hogy számára az igazi alkotó munka, amikor a már kész táncot színpadra rendezi, csiszolja, hol a jelmezen változtat kicsit, hol a fényekkel variál a legjobb eredmény érdekében. Mint elárulta, ezalatt kiüresedik, a premieren már nem is izgul, sőt már a jövő évin gondolkodik.

Addig persze – ahogy szokták mondani – sok víz lefolyik a Dunán, azaz sok helyütt koptatják táncos cipőiket a Tűzvirág tagjai. A premier másnapján mindjárt az atomerőmű majálisán, amelynek elmaradhatatlan résztvevői, de ott lesznek majd’ tucatnyi városi programon is.