Kalocsai győzelemmel zárult az Atomenergetikai Múzeum versenye

Kalocsai győzelemmel zárult az Atomenergetikai Múzeum versenye

Szerző -
A Teller Ede verseny résztvevői. Fotó: Szaffenauer Ferenc/Paksi Hírnök
A Teller Ede verseny résztvevői. Fotó: Szaffenauer Ferenc/Paksi Hírnök

A kalocsai Nagyasszonyunk Katolikus Általános Iskola és Gimnázium csapata, Baranyi Bálint, Bukor Levente és Körmendy Márton nyerte az idei Teller Ede vetélkedőt, amelyet a tavalyi esztendő után ismét az Atomenergetikai Múzeum rendezett. A Társadalmi Ellenőrző, Információs és Településfejlesztési Társulás (TEIT) településein működő általános iskolák hetedik-nyolcadik osztályosait megszólító verseny fizikai ismeretekre és a múzeum kiállításának anyagára egyaránt épít. Az intézmény edukációs programjába jól illeszkedik a fizikaverseny, amely kiegészíti a tanév teljes időszakában zajló kihelyezett fizikaórákat, valamint hangsúlyt helyezett a múzeum új, Leonardo da Vinci műszaki munkásságát bemutató időszaki kiállítására is.

A környék tanintézményéből érkezett csapatok először az előzetesen elkészített prezentációjukat mutatták be Magyar fizikusok az atomenergetikában címmel. Kiemelt szándéka volt ezzel a múzeumnak, hogy a csapatok saját kutatásaik és ismereteik alapján tegyenek megállapításokat a témában. A mechanikai és hőtani témájú, valamint elektromosságtannal és atomfizikával kapcsolatos számítási feladatok után a fizika tantárgyhoz kapcsolható teszteket kellett megoldaniuk a diákoknak, amelyek jelenségek magyarázatára irányultak, de kitértek a múzeumi fizikaórán látottakra is. A diákok az egyszerű gépek működése témakörében is oldottak meg feladatokat.

A hét csapattal lezajlott vetélkedő zárásaként Härtlein Károly fizikatanár, a BME tanszéki mérnöke tartott kísérletekkel tarkított előadást, amelynek kapcsán újra tapasztalhatták a versenyző diákok, hogy a fizika az élet minden területén jelen van.

A győztes kalocsai csapat mögött a Paksi Deák Ferenc Általános Iskola csapata végzett a vetélkedőn, a dobogó harmadik fokára pedig a Paksi Vak Bottyán Gimnázium formációja állhatott fel.

Az Atomenergetikai Múzeum a természettudományokkal összefüggő, élményközpontú ismeretátadást kiemelten kezeli, ennek jegyében állította össze múzeumpedagógiai programját is. A vetélkedő mindemellett a tehetséges diákok eredményeinek elismerésére is jó lehetőséget biztosít.