Megoldást keresnek a parkolási gondokra

Megoldást keresnek a parkolási gondokra

Szerző -
A paksi főutca. Fotó: Szaffenauer Ferenc/Paksi Hírnök
A paksi főutca. Fotó: Szaffenauer Ferenc/Paksi Hírnök

A városi közlekedési helyzet javítása érdekében az önkormányzat egyeztetést kezdeményezett a rendőrséggel. Áttekintették többek közt a Dózsa György út leterheltségével, a parkolással, a gyalogos és a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos helyzetet és a terveikről is egyeztettek. A megbeszélés tapasztalatairól Bagdy László tanácsnok, dr. Kuti István, Paks rendőrkapitánya és Herman Gábor, a Paksi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője számolt be a TelePaks közéleti műsorában.

– Folyamatosan szembesülünk a közlekedési problémákkal. Régóta élek Pakson, látom, mennyit romlott a helyzet – szögezte le Bagdy László, aki szerint nem új keletű terv egy, a főutcával párhuzamos, tehermentesítő utca megnyitása, ami csökkenthetné az észak-déli irányban egyutcás településszerkezet hátrányait. – Annak, hogy ez eddig nem valósult meg, máig isszuk a levét. A helyzettel minden közlekedő szembesül nap mint nap – fogalmazott.

Bagdy László beszélt arról is, hogy zajlik a közlekedési koncepció felülvizsgálata, ezzel kapcsolatban sok jelzés érkezik: míg egyesek egyirányúsítást, táblakihelyezéseket kérnek, addig mások éppen az ellenkezőjét. Mindenki számára elfogadható megoldás nem létezik, de a legoptimálisabb közlekedési rend kialakítása érdekében kikérték a Közlekedéstudományi Intézet munkatársainak szakvéleményét, akik a rendőrkapitánysággal együttműködve vizsgálják a lehetőségeket.

A főutca zsúfoltságának enyhítésére a megoldás egy olyan elkerülőút lehetne, ami Dunakömlődnél ágazik le, és az erőműnél csatlakozik ismét a hatos útra. Ekképp a főút Paks melletti szakasza megmaradhatna városi útnak, egyirányúsítani lehetne a Dózsa György utat, a köztes utcákat pedig ki kellene nyitni a hatosra. Bagdy László hozzátette: a zsúfoltságot a legegyszerűbben úgy kerülhetjük el, ha ritkábban ülünk autóba. Az elektromos tömegközlekedés elindítása is ezt a célt szolgálja: a tervek szerint a buszok sűrű menetrend szerint, várhatóan ingyenesen szállítják majd az utasokat.

– Reggel fél 8 körül és a 16 óra után fél órára szinte lebénul a főutca, nagyvárosi a forgalom – erről már Kuti István beszélt. Hozzátette: – Ha benézünk egy-egy autóba, amiből családonként két-három is van, jellemzően egy-egy személy ül bennük. Jelentősen csökkenthető lenne a Dózsa György út leterheltsége, ha tudatosabban, kevesebbet közlekednénk gépjárművel – mondta el a rendőrkapitány a helyi tévében.

– A közlekedési koncepció felülvizsgálatát végzők egy új körforgalom kiépítésének szükségességét is vizsgálják a Deák Ferenc utca és a hatos út találkozásánál – erről Herman Gábor beszélt, hozzátéve, hogy a körforgalom a jelenleg ismert legbiztonságosabb kereszteződés. A szakember azt javasolja, hogy csúcsforgalom idején, ha lehetséges, a hatos út felé kerüljék ki a közlekedők a főutcát.

A parkolási gondok is szóba kerültek a TelePaks stúdiójában. Elhangzott, hogy a 2012-ben bevezetett időkorlátos parkolási rend nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. – Ami ingyen van, azt nem értékelik – szögezte le Kuti István.

A műsorban elhangzott: az önkormányzat tervei között szerepel a parkolási zónák számának bővítése.  – Véleményem szerint hosszú távon elkerülhetetlen lesz a fizetőparkolók kialakítása a főutcán. Vannak autók, amik rendszeresen, egész nap ugyanazon a helyen állnak, miközben a nagy parkolók a piaci napok kivételével üresek. Megoldás lehetne, ha nem ragaszkodnánk ahhoz, hogy közvetlenül az úti célunk előtt parkoljunk le, hanem sétáljunk néhány métert például a Villany utcai parkolóból – mondta el Bagdy László.

Kuti István és Herman Gábor szerint a közlekedési morállal nincs komoly probléma Pakson, a gépjárművezetők figyelmesen közlekednek, kevés a baleset. Ami a kerékpárosokat illeti, a járdán való közlekedés és a zebrán való áthajtás a két legjellemzőbb szabálytalanság.

– A rendőr figyelmeztethet, bírságolhat a helyszínen és feljelenthet. A mérlegelés lehetőségét, illetve a bírság összegének mértékét jogszabály írja elő. Ha többszöri figyelmeztetés sem vezet eredményre, vagy a közlekedő veszélyhelyzetet okoz, akkor következik a komolyabb szankció. Hosszú türelmi időt adtunk a közlekedőknek a szabályok betartására, jellemzően elég volt a jó szó. Ha azonban más módon nem tudjuk rábírni a notórius szabálytalankodókat a helyes közlekedésre, akkor következik a bírság és a feljelentés – figyelmeztetett Herman Gábor.