Életművéből ad ízelítőt Péger József a képtárban

Életművéből ad ízelítőt Péger József a képtárban

Szerző -
Péger József. Fotó: Molnár Gyula/Paksi Hírnök
Péger József. Fotó: Molnár Gyula/Paksi Hírnök

Péger József paksi alkotó 1997-ben kezdett alkotótáborokba járni. Elmondta, hogy jó korszak volt, sok emberrel megismerkedett, sokat tapasztalt, mindig más-más stílusban alkotott, hiszen mindenütt más volt a környezet és sosem ugyanaz a hangulat. Kipróbálta a képzőművészetnek szinte minden ágát, és gyakorlatilag minden technikát. – Máig is, ha úgy érzem, váltani kell, akkor kipróbálok mást. Örökmozgó vagyok, az alkotás nálam belső kényszer. Nem a világot akarom megváltani, mindent saját magamnak csinálok, a magam örömére. Ha valakinek tetszik, az plusz hozzáadott érték, ami nagyon jólesik – fogalmazott.

Készített tusrajz-sorozatot paksi épületekről, némelyikhez verset is írt. Festett alkotást az atomerőműről, a konzervgyár pedig több installációjának főszereplője. Egy időben nagyon szeretett fotózni is. Pakson kívül az erdélyi Csíksomlyót és Párizst örökítette meg. Kedvenc fogása volt, hogy két helyszín egy-egy elemét közös képen jelenítette meg, ami új jelentést, más hangulatot adott a képnek. Vagy tükrözött egy-egy formát. Viszontláthatunk a tárlaton olyan munkát, amelyik először a művelődési házban bemutatott kiállításán szerepelt, akkor Konzervgyári capriccio volt a címe, most pedig A festő és a modellek. Ez a hengerekből összeálló építmény az élő paradicsommal az In memoriam Paksi Konzervgyár címet viseli. – Nagy kedvemet lelem ebben a műfajban- mondta, hozzátéve, az elsők közül való a Bőröndben az életem című, a Köcsögszállás – avagy a köcsögök a mennybe mennek c. munkám pedig Hollandiát is megjárta. Első kötetének illusztrációi az úgynevezett amerikai akvarellek közül kerültek ki. De könyvhöz készültek a tárlaton kiállított geometrikus képek is. Sokszor merített ihletet a zenéből, visszaköszön egy-egy atmoszféra Csajkovszkijtól, Bartóktól, vezették a vonalait keringők is. Egy másik időszak képei a gyümölcsábrázolások, amelyek nem csendéletek. Aztán itt van a meghívón szereplő kép, a Kanapé-tutaj a Dunán, ez mind olajkép. Mostanában ismét foglalkozni kezdett gesztus-képekkel, amelyeket mindig egy indulat vezérel, vagy zenére készülnek.

Péger József húsz évet felölelő életmű-kiállítása november 7-ig látható a Paksi Képtár Hangár csarnokában.